Recensie Dangerous Lies (2020): tijdverspilling, zelfs in deze tijd

Naast de gezamenlijke films die Tom en ik kijken, hebben we nu natuurlijk ook alle tijd om zelf elke streamingdienst af te gaan. Zelf ben ik voornamelijk films aan het inhalen via Pathé Thuis (met al het tegoed dankzij mijn unlimited), heb ik Amazon Prime al uitgeprobeerd en zo nu en dan kijk ik een (oude) Disneyfilm. Maar om echt over nieuwe films te kunnen schrijven, moest ik me toch weer wagen aan een Netflix Original. En dat werd: Dangerous Lies.

Het verhaal

Nadat Katie (Camila Mendes) haar baan verliest, doordat er een overval plaatsvond in de diner, gaat ze werken als verzorgster van een enorm rijke, oudere man. Haar vriend Adam (Jessie T. Usher) is werkloos en dit zorgt voor veel relatiefrustraties. Na vier maanden gewerkt te hebben als verzorgster, overlijdt de oudere man. Plots erft ze alles. Dit roept veel vragen op bij met name de politie. Terwijl Katie en Adam zijn ingetrokken in hun nieuwe huis stuiten ze op nog meer rare ontdekkingen. Wat is er allemaal aan de hand?

Laat ik beginnen met te zeggen: wat een slechte film. Zo. De toon is gezet. Na het zien van Extraction en Lost Girls was mijn hoop in Netflix Originals al even verloren maar ook deze film bevestigt weer dat kwantiteit niet boven kwaliteit gaat. Netflix is films uit de grond aan het stampen en dit levert niet altijd goede kwaliteit op.

Nu vraag je je af: waarom is deze film dan zo slecht? In het kort: de film duurt +/- anderhalf uur, pas na een uur in de film begint de spanning een beetje (met nadruk op een beetje!) op te bouwen. En dat terwijl de film zichzelf een thriller noemt. Meerdere malen tijdens de film heb ik tegen mijn slaap moeten vechten. Er gebeurt werkelijk NIKS. De beste manier om dit duidelijk te maken is door jullie mee te nemen door de gehele film. Dus bereid je voor:

De film.

Pas nadat Katie ineens het huis erft begint de spanning een soort van op te bouwen. De rechercheur vindt alles al vanaf het begin verdacht en legt verbanden die vergezocht zijn en beschuldigt Katie van het verzwijgen van het erven van het huis, terwijl ze het op dat moment zelf nog niet wist. Een beetje onrust stoken om de spanning op te bouwen, maar dan gefaald.

Ondertussen is er een mysterieus karakter, de makelaar Mickey Hayden die zo nu en dan in beeld komt en de advocate die ineens met het testament op de stoep staat. Tot nu toe vraag je je voortdurend af: wanneer gaat deze film ergens heen? En wanneer kan je je, zoals het hoort bij een whodunnit en een thriller, gaan afvragen wie het nou echt heeft gedaan en spannend mee gaan gokken?

Hier zijn het echter alleen maar losse flarden die ineens omhoog komen om het enigszins spannend te maken, zoals het geld uit de kist, de diamanten en het lijk, de baas van Katie die het huis binnen glipt, de medicijnen die niet kloppen… alles wat eigenlijk maar een beetje gissen in het donker blijft.

Dus besluit de scenarioschrijver ineens dat alle pijlen maar naar Adam moeten wijzen. Hij vult de gaten voor jou in. De spanning is er totaal niet. De rechercheur komt namelijk ineens met een nieuwe theorie: is het niet Adam zijn schuld? Want waarom was hij ook “toevallig” bij de overal in de diner? Iets wat ineens weer erbij wordt gehaald en half in het verhaal wordt gepropt zonder enige duidelijke onderbouwing.

Dus, alle pijlen wijzen nu naar Adam. Katie zoekt haar advocate op en ook zij bevestigt dat alles naar Adam wijst. Ik herinner jullie er weer even aan dat we ondertussen al een uur in de film zijn wanneer Adam pas beschuldigd wordt van alles en er een soort van spanning in begint te komen. Samen met de advocate bedenkt Katie een plan om Adam er in te luizen, want hij is inderdaad wel erg verdacht. Oké dat hij inderdaad ineens geld als water begon uit te geven komt wat verdacht over, maar alle andere motieven komen nogal uit de lucht gevallen.

Terwijl Katie Adam net wil confronteren, blijkt dat Adam het échte mysterie heeft ontdekt. Binnen 10 minuten wordt het gehele plot voor je uitgewerkt, vallen er drie doden en is alles opgelost. Hmm…Spanning? Waar ben je?

Voor wie nu al zo erg in het verhaal zit zal ik het einde ook maar kort spoilen: Mickey “de makelaar” is geen makelaar maar wil de diamanten, hij vond het te lang duren en heeft de oude man gedrogeerd, de advocate zou hem helpen maar gaat uiteindelijk verder zonder Mickey, en in de tussentijd wordt Adam neergeschoten. De rechercheur komt net op tijd binnen en schiet de advocate neer voordat ook Katie het loodje legt.

Het einde.

Na 4 maanden heeft Katie de dood van haar vriend wel verwerkt, woont ze nog steeds in het gigantische huis en is ze zwanger van Adam. Zij en de rechercheur zijn nu beste vriendinnen. Maar de diamanten blijven een groot raadsel, want alleen Adam weet waar de diamanten zijn verstopt. Het zal je niet verrassen maar in het eindshot zien we waar de diamanten verstopt zijn..

De film mag je skippen. Tenzij je moeite hebt met slapen en een film nodig hebt om bij in slaap te vallen. Dan is het zeker een aanrader. De film heeft wat weg van Knives Out, maar dan een slechte uitgewerkte versie. De spanning had veel eerder mogen komen en de verhaallijnen hadden beter samen mogen komen zonder dat alles wordt voorgekauwd en in 10 minuten wordt uitgelegd.

Laten we hopen dat de volgende Netflix Original die ik ga kijken weer een beter gewaardeerde film is.

Mierenneukmomentje: zie bovenstaand. Alles.