Recensie Knives Out (2019): het einde zal je verbazen

KNIVES OUT RECENSIE FILMMIERENNEUKERS

We zijn weer samen naar de bioscoop geweest, deze keer naar Knives Out (2019). De film met een cast waar je U tegen zegt, want laten we er even een paar noemen: Daniel Craig, Chris Evans, Toni Collette, Michael Shannong, ga zo maar door. En met een cluedo verhaallijn waarbij je niet al van mijlenver de plot ziet aankomen.

Het verhaal

Opa Harlan (Christopher Plummer) sterft in de avond na zijn 85ste verjaardag. Hij is een bekend boekenschrijver en, niet geheel onbelangrijk, stinkend maar dan ook stinkend rijk. En dat maakt zijn familie al snel verdacht. Want naast de gewilde erfenis heeft Harlan op zijn verjaardag ook nog een paar beslissingen genomen waar niet de gehele familie blij mee is. Dus detective Benoit Blanc (Daniel Craig) wordt ingehuurd en gaat de zaak onderzoeken. Wie heeft het gedaan? Of was het gewoonweg zelfmoord?

Cynthia: Toen ik de trailer in de bioscoop zag dacht ik in eerste instantie: heb je weer zo’n film. De standaard whodunnit waarbij je vaak allang de plot ziet aankomen. Maar toen de film eenmaal uitkwam zag ik op vele plekken dat de film toch goed ontvangen werd, dus ik werd benieuwd. En toegegeven, de film heeft me zeker verbaasd. Want alhoewel je op sommige momenten al hints kreeg en aanvoelde wie het ongeveer zou kunnen zijn, zal de plot je nog steeds verbazen (en ja dit klinkt als een slechte clickbait titel, maar dat maakt het niet minder waar).

Tom: Na het zien van de trailer was dit waarschijnlijk ook het eerste waar ik aan dacht, maar net als Cynthia was ik blij verrast. Ik was vooral verrast nadat eigenlijk al na iets van 30 tot 40 minuten bekend wordt gemaakt wie Harlan heeft vermoord. Je begint meteen te denken aan hoe de film nu verder moet en wat er nog allemaal kan gebeuren. De film brengt je eigenlijk op een dwaalspoor, maar laat een paar kleine hints achter om je toch aan het denken te blijven zetten.

Cynthia: Nu komen de spoilers. Want zodra Martha (Ana de Armas) bekend dat zij het heeft gedaan, zie je Benoit Blanc zo goed als niet reageren. En dat verbaasde me. Ik dacht: hallo? Nog geen eens een verbazing? Of een “jeej ik had gelijk?” Maar later, wanneer duidelijk is wie het echt heeft gedaan, wordt Benoit Blanc zijn reactie verklaard. Want zo goed als hij is, wist hij natuurlijk allang dat Martha het niet echt gedaan had.

Tom: Benoit Blanc was voor mij dan ook één van de leukste aspecten van Knives Out. Daniel Craig doet zijn uiterste best en dat vertaalt zich naar een zeer vermakelijke prestatie. Daarnaast voel je ook echt de spanning als Martha gedwongen Blanc meehelpt om de moord op te lossen. Je blijft je toch de hele tijd afvragen: weet hij het nou? Of weet hij het niet? Het gaat bijna voelen als thriller in plaats van een murder mystery.

Cynthia: Zoals ik dus al zei zag ik de plot niet aankomen. Het jammere van de scène waarin de plot bekend wordt gemaakt, vind ik althans, is hoe erg Benoit Blanc ophemelt dat Martha ‘o zo’n goede verpleegster is.’ Hoe hij het zei voelde te cheesy, wat afbreuk deed en zijn genieuze bevindingen.

Tom: Wat voor mij het enige puntje van kritiek is, dat is het moment dat Martha de ‘flashback’ heeft naar hoe zij Harlan heeft “vermoord”. Op bepaalde momenten voelde het te langdradig en alsof we werkelijk de laatste 30 minuten van Harlan minuut voor minuut aan het meemaken waren.

Cynthia: kort samengevat: de plot zag ik niet aankomen, de acteurs en het acteerwerk waren goed en ik geloof dat als je de film opnieuw kijkt alles ook echt op zijn plek valt en klopt (op onderstaand puntje dan…) Dus ja, ik zou de film zeker aanraden en al helemaal als je van een goede whodunnit houdt. Het is misschien geen film waarvan ik denk: deze moet je gezien hebben in je leven. Maar voor een leuk filmavondje met vrienden of familie zeg ik zeker: Jep, doen.

Tom: Ik sta er nog wat positiever in. Het is één van de leukere films die ik de laatste paar maanden heb gezien. Op de vertragende flashback van de moord van Harlan na zijn er voor de rest geen minpunten voor mij. De film is spannend en op de juiste momenten grappig. De film is zeker een aanrader en zal ‘m zeker nog een keer gaan bekijken als ‘ie op DVD uit is.

Filmmierenneukmomentje Cynthia: Benoit Blanc had al door dat Martha erbij betrokken was door het bloed op haar voet. Maar, heeft Harlan dan echt zo ruig zijn eigen keel doorgesneden dat het van de bank tot aan de deur kwam? Zelf heb ik (godzijdank) nooit meegemaakt dat iemand recht voor mijn neus zijn keel doorsneed, maar het lijkt mij nogal intens dat het bloed tot zover spettert.

Filmmierenneukmomentje Tom: Ik had toch wel even nodig om de zeldzame aandoening van Martha te accepteren. Overgeven als je liegt? Ik dacht: bullshit. Het haalde mij wel even uit de film. Het was dan ook gelijk één van de eerste dingen die opzocht toen ik thuis kwam, en wat blijkt: het zou ook echt een aandoening kunnen zijn volgens Slate.