Recensie Holiday Rush (2019): radiostilte

Film Recensie Holiday Rush FIlmmierenneukers

Kijkt Tom alleen nog maar kerstfilms? Daar lijkt het wel op. Gelukkig pompt Netflix de ene naar de andere goedkope kerstfilm er uit. Hoe meer, hoe sneller, hoe beter, toch? Na het grote succes van Holiday In The Wild (2019) is het nu tijd voor de volgende kerstfilm: Holiday Rush!

Samenvatting van Holiday Rush

Alleenstaande vader en radio dj Rush (Romany Malco) leeft een goed leven met zijn vier kinderen Jamal (Amarr M. Wooten), Mya (Deysha Nelson) en de tweeling Evie (Andrea-Marie Alphonse) en Gabby (Selena-Marie Alphonse) in New York. Zijn vrouw is jaren geleden overleden en sindsdien probeert hij hun alles te geven wat ze willen. Zo wonen in een prachtig huis en houden van hun rijkelui’s leven.

Alles lijkt goed te gaan met het leven van Rush. Als hij op een ochtend naar werk gaat met zijn collega Roxy (Sonequa Martin-Green) krijgen ze te horen dat hun radiostation is overgenomen door een andere maatschappij. Om het nog erger te maken krijgen Rush en Roxy ook te horen dat zij worden vervangen en dat ze wegmoeten, en dit allemaal een paar weken voor kerst!

Zonder werk moet Rush dus korten op zijn leven wat zorgt voor frictie met zijn kinderen die niet hun rijke leven achter zich willen laten. Als klap op de vuurpijl wordt zoon Jamal ook nog eens toegelaten tot Harvard. Om weer aan geld te komen besluiten Rush en Roxy om een grote gok te nemen en hun eigen radio station te beginnen.

Wat vinden wij van Holiday Rush

Laten we niet teveel worden vuil maken aan Holiday Rush. Het is een simpele Netflix-film met als doel jou het kerstgevoel te geven. Verwacht geen grootste acteer prestaties, want dan zal je zwaar teleurgesteld zijn. Geen van de acteurs weet overtuigend zijn werk te doen of doet zo hard z’n best dat het te nep overkomt. Kun je ze hier volledig de schuld van geven? Nee. Het script helpt ook niet mee.

Het verhaal doet je tijdens het eerste half uur geloven dat we gaan meemaken hoe Rush met Roxy hun eigen radiostation beginnen. Niets is alleen minder waar. Dit verhaal wordt naar achter gedrukt en opeens gaan we ons focussen op de kinderen van Rush en hoe zij zich aanpassen aan hun minder rijke leven in het huis van hun tante Jo. Dit is jammer, want een verhaal over hoe iemand een radiostation van niks naar een hit brengt had ook interessant kunnen zijn. Je vraagt je op een gegeven moment af waar deze film nou over gaat: radio of is het een slecht familiedrama?

En wat te denken van raar geschreven karakters. Neem bijvoorbeeld zoon Jamal. Het moment dat hij hoort dat zijn vader geen baan meer heeft, ze minder geld moeten uitgeven en verhuizen naar hun oude kleinere huis is hij boos en verontwaardigd. Aan het einde krijgen we te horen dat zijn moeder in dat huis ziek is geworden en dat hij daarom niet terug wou, maar het is zo verwarrend. Jamal zegt namelijk eerst dat hij boos was op zijn vader omdat hij niet terug wou na dat huis, maar letterlijk 5 seconden later zegt hij dat hij boos is dat zijn vader ooit is weggegaan uit dat huis. Wat?

Dan heb je ook nog de relatie die ontstaat tussen Rush en Roxy. Je ziet al vanavond de eerste scène dat deze twee samen eindigen, maar de manier waarop laat te wensen over. Op één moment na zie je helemaal geen ontwikkeling in de relatie van deze twee personen. Het komt dan ook uit het niets (ook al weet je dat ze een relatie gaan krijgen) als Rush ineens vraagt aan Roxy of zij met hem wilt trouwen in een restaurant.

Zo heeft Holiday Rush nog wel meer minpunten. Matige acteurs, een slecht script en een verhaal dat beter had kunnen zijn als het zich had gefocust op Rush zijn radiostation. Nee, dit gaat waarschijnlijk niet de boeken in als kerst klassieker. Dit wordt hooguit een film die je over een paar jaar ergens in de 2+1 gratis dvd-bak ziet liggen van de Media Markt.

Filmmierenneukmomentje: Waarom gaat die zoon naar Harvard toe? Waar is hij goed in? Die gast gaat naar één van de beste scholen van Amerika, waarom krijgen wij niet te horen wat hij daar gaat doen?