Recensie Thunder Force (2021): Dikke superhelden, ha-ha!

Thunder Force 2021 Filmmierenneukers Recensie

Hij staat al even op Netflix, maar we hadden zin om weer samen een film te kijken en de keuze viel op deze Netflix Original: Thunder Force. Dus laptopjes aan, en via onze samen-kijk-extensie (die meermaals uitvalt) hebben we gekeken naar deze film…. maar wat vonden we ervan?

Samenvatting Thunder Force (2021)

In de jaren 80 werd de aarde getroffen door kosmische straling en het gevolg hiervan was dat een groep mensen superkrachten ontwikkelden. Helaas waren het alleen slechteriken die deze krachten kregen waardoor er een tijdperk aanbrak waar de mensheid constant uit moet kijken voor kwaadaardige “Miscreants”, zoals deze slechteriken ook wel genoemd worden.

Rond deze tijd worden de ouders van Emily (Octavia Spencer) vermoord door één van deze miscreants. Dit zorgt er voor dat de jonge Emily haar hele leven vanaf dat punt weidt aan het vinden van een oplossing tegen het geweld van deze slechteriken. Op school ontmoet ze de stoere rocker-chick Lydia (Melissa McCarthy) en al snel worden de meiden beste vriendinnen.  Na een aantal jaar verbreekt deze vriendschap als Emily zegt dat Lydia haar ontwikkeling in de weg zit.

Tientallen jaren gaan voorbij en we zijn nu beland in de huidige tijd waar Lydia een heftruck chauffeuse is en Emily één van de voornaamste wetenschappers op het gebied van miscreants. Als er een reunion wordt georganiseerd voor hun middelbare school besluit Lydia om Emily op te zoeken en mee te nemen. Eenmaal aangekomen in het lab van Emily krijgt Lydia op een ongelukkige manier een serum toegediend wat haar superkrachten geeft. Kan zij nu samen met Emily de miscreants bestrijden als superhelden team Thunder Force?

Wat vinden wij van Thunder Force (2021)

Tom: Netflix films zijn tegenwoordig een gok: is de film goed of verschrikkelijk slecht? Het laatste jaar voelt het alsof de films vaker slecht dan goed zijn, en ook Thunder Force heeft hier geen verandering in kunnen brengen. De film is een soort van grappige spoof op de normale superhelden films, maar het brengt je niet echt aan het lachen. De film maakt vooral gebruik van irritant drukke Melissa McCarthy om de humor over te brengen. Het lijkt alsof de regisseur zei dat zolang Melissa maar blijft praten, de humor wel overkomt, maar das dus nie. De vele grappen over eten (want Lydia is dik ha-ha!) voelen goedkoop aan en worden ook nog eens continu herhaald. Zo blijven er voedsel grapjes voorbij komen over Jason Bateman’s personage “The Crab” (een man met krab armen) en dat Lydia nu een constante behoefte heeft om rauwe kipfilet te eten.

Cynthia: Ik heb inderdaad het idee dat Netflix films vaker slecht zijn dan goed, of kijken we gewoon de verkeerde? Dan hoor ik het natuurlijk graag met een aantal Netflix Original tips in de reacties. Maar goed, Thunder Force was gewoon vermakelijk. Waar ik me vooral aan ergerde is dat, wat Tom ook zegt met Lydia die dik is, de stereotypes er lekker dik bovenop liggen. Lydia is dom, dik en een rockster dus al van kleins af aan zie je dat ze alleen maar naar rock luistert, zwarte nagellak draagt en de badass uithangt. Emily daarentegen is de nerd (oh nee, je bent geen nerd je bent slim zoals ze zelf zegt) en leest dus OVERAL een boek. Zelfs aan de eettafel. Kortom: als je de types zo duidelijk moet neerzetten, dan geeft dat al aan dat je script flinterdun is.

Tom: Het verhaal komt traag van gang omdat we eerst de gehele geschiedenis van Lydia en Emily te zien krijgen en daarna een lange montage over de training van de meiden. Het eerste moment van actie komt dan ook pas rond het middelpunt van de film als Thunder Force (de naam die Lydia het superhelden team geeft) een overval van miscreants moet stoppen. Het probleem hierna is alleen dat het verhaal ineens in stroomversnelling gaat waardoor je niet echt de ernst van veel situaties kan voelen. Er wordt ineens een nieuwe burgermeester gekozen, er zijn een paar “plot twists”, alhoewel je deze van ver zit aankomen en plots zijn we al bij het laatste gevecht van de film.

Cynthia: Het verhaal ontwikkelt inderdaad erg snel. En al halverwege de film hadden Tom en ik door dat de burgemeester slecht zou zijn en zo ook de vrouw die Emily helpt. De “plot twists” laten dus wel wat te wensen over en alles wordt ook vrij snel opgelost waardoor je niet mee kan leven met de situaties. Misschien is dat ook wel veel gevraagd voor een comedy film. Maar als de humor al mist, en dan ook nog eens de actie in deze superhelden film… wat blijft er dan over? Het antwoord: vrij weinig.

Tom: Als alomvattende conclusie kan je wel zeggen dat Thunder Force één van de vele geflopte Netflix films is geworden. De humor is matig, het karakter van Melissa McCarthy is irritant en de film heeft problemen met het tempo van vertellen. Het is een oké film om een keer gezien te hebben en vooral als je een film wilt aanzetten waar je niet teveel over moet nadenken, maar als je dan toch een grappige superhelden film wilt zien kijk dan naar Suicide Squad of dan raad ik toch Marvel films aan zoals Ant-Man, Guardians of the Galaxy of Deadpool.

Cynthia: Ik kan inderdaad genoeg andere superhelden films aanraden die je beter kan kijken dan deze. Melissa McCarthy ben ik nooit zo’n fan van geweest en na deze film ook niet. Olivia Spencer daarentegen heeft na mijn idee (vaak) wat betere films op haar naam staan… dus dit is wel even een vlekje op haar CV. Benieuwd welke Netflix Original we de volgende keer gaan kijken…