Recensie The Suicide Squad (2021): Verfrissend

The Suicide Squad 2021 Filmmierenneukers Recensie

The Suicide Squad… de vorige film staat nog op ons netvlies gebrand, en dan niet op een goede manier. Gaat de James Gunn versie ons DC weer meer laten waarderen zoals Joker dat ook deed? Of … toch niet?

Het verhaal van The Suicide Squad (2021)

De Suicide Squad wordt samengesteld uit verschillende gevangenen en superhelden, want er is een nieuwe belangrijke missie. Het eiland Corto Maltese heeft namelijk een nieuwe leider, en is niet langer meer een bondgenoot van Amerika. Daarnaast heeft de nieuwe president waarschijnlijke wrede plannen met “Project Starfish.” Iets wat de Suicide Squad, bestaande uit o.a. Harley Quinn (Margot Robbie), Peacemaker (John Cena) en Bloodshot (Idris Elba) moet voorkomen.

Cynthia: In het begin had ik lage verwachtingen van deze film, vooral omdat het A) DC is en B) omdat het leek alsof er zoveel karakters in de film zaten en de trailer me niet helemaal aansprak. Maar toen hoorde ik vanuit meerdere kanten positieve geluiden en werden mijn verwachtingen steeds hoger. Waardoor de film juist weer een beetje tegenviel. Begrijp me niet verkeerd, ik heb me zeker niet verveeld, en af en toe hardop gelachen, maar de film is ook niet memorabel.

Tom: In tegenstelling tot Cynthia had ik eigenlijk al meteen een goed gevoel bij de film, want James Gunn heeft mij met Guardians of the Galaxy om zijn vinger gewonden. Ik was dan ook erg benieuwd wat hij met alle creatieve vrijheid in de wereld kon doen met een redelijk onbekende groep DC schurken. Wel heb ik mij ook laten meegaan in de hype van menigte en dit zorgde er wel voor dat ook ik minder onder de indruk was dan de verhalen van anderen voordeden.

Cynthia: Het meest memorabele aan de film is waarschijnlijk de grofheid en hoe gemakkelijk iedereen doodgaat. James Gunn dacht: het is R rated dus let’s go en heeft zich toen zeker niet ingehouden. Dit maakt de combi van humor en gore wel weer erg leuk om naar te kijken. Harley Quinn is en blijft ook wel een van mijn favorieten met haar gestoordheid, en dat komt ook weer goed naar voren.

Tom:  Daar ben ik het helemaal mee eens! Gunn heeft zich echt laten gaan wat betreft gore, wat op een rare manier ook weer verfrissend was want het is eens wat anders dan de standaard superhelden film. Verfrissend is dan ook hoe ik deze film het beste kan omschrijven. De film neemt zichzelf niet zo serieus, maar toch weet het ook leuke en interessante karakters neer te zetten. Zo heeft John Cena mij positief doen verrassen, en ook Idris Elba deed het heel leuk. Je krijgt er wel een beetje het gevoel bij dat Marvel te weinig gebruikt heeft gemaakt van zijn acteerkunsten.

Cynthia: De CGI is, ook al zijn het rare beesten, wel goed gedaan, zo ook de onthoofde lichamen. En ik heb me zelfs laten vertellen dat de val van Idris Elba door het gebouw echt was. Dus chapeau. Het hele verhaal is echter een lachertje, want het is zo simpel als iets en de schurk is… raar? Maar om dan weer eerlijk te zijn, hoe vaak hebben superhelden films wel een goed verhaal.

Tom: Het verhaal is inderdaad super simpel, en daarvoor hoef je ook niet deze film in de bioscoop te bezoeken. Waar deze film vooral in uitblinkt zijn de interacties tussen de leden van The Suicide Squad. Wel vond ik de tweede act van de film redelijk saai. De focus kwam teveel te liggen op de minder interessante karakters, terwijl de personages waarvoor je naar de film ging iets op de achtergrond raken. Gelukkig wordt dit in de derde act meer dan recht gezet en gaan ze inderdaad het gevecht aan met een bizarre slechterik (één waar je zelfs nog een beetje medelijden mee gaat krijgen).

Cynthia: We hebben er zeker van genoten, maar of we er nog een keer heen zouden gaan? Nah. Dat toch weer niet. Het is wel weer één van de DC films waarvan ik (Cynthia) heb genoten en niet halverwege dacht: mag ik alsjeblieft naar huis? Dus dat is al heel wat. Een leuke film als tussendoortje, om even goed te lachen maar daar blijft het verder ook wel bij.

Tom: Ik kan mij vinden in Cynthia haar beoordeling van de film. Het is voor mij, na Joker, één van de betere DC films van de laatste jaren. Ik heb er van genoten, maar ik zal hem ook niet heel snel nog eens opzetten, want het verhaal is gewoon niet interessant genoeg. Wel hoop ik dat dit een voorbeeld is voor de grote bazen van DC en Marvel. Durf regisseurs vrijheid te geven zodat ze unieke films kunnen maken.

Mierenneukmomentje:

What’s up met de DC Universe? Bestaat deze nou nog wel, niet? Wie horen er nou wel in? Een kloppende Universe is iets  wat DC nooit meer zo zou kunnen doen zoals Marvel, hoe hard ze het ook proberen (ahum Wonder Woman).