Recensie The Devil All The Time (2020): bioscoopfilmpje thuis

the devil all the time

Met het gebrek aan bioscoopbezoeken en kwalitatief hoge producties van Netflix had ik wel weer eens zin in een goede film. Al even twijfelde ik om deze te kijken, mijn enige motivatie was namelijk: Tom Holland, verder trok de trailer mij niet zo. Maar nadat een vriend van mij de film tipte, besloot ik het toch een kans te geven.

Samenvatting.

De film gaat over meerdere verhalen en personen, maar met name volgen we Arvin (Tom Holland) die al op jonge leeftijd beide ouders verliest. Maar voor zijn vader zijn dood leert hij nog een belangrijke les: er zijn bijna geen aardige mensen. En die onaardige mensen pak je aan met geweld.

Tegelijkertijd volgen we het verhaal van Arvin zijn grootouders die Lenora (Eliza Scanlen) opvoeden, nadat haar moeder en vader ook beide zijn overleden. Maar dat haar vader is overleden, weet Lenora niet. Hierdoor blijft ze vol hoop en geloof in God volhouden dat haar vader nog ooit op een dag terug zou komen. Elke dag gaat ze naar haar moeders graf en bidt ze voor de wederkeer van haar vader. Doordat ze zo erg in het geloof opgaat raakt ze betrokken bij de nieuwe priester Preston (Robert Pattinson) die toch iets anders met het geloof omgaat dan zoals het hoort.

En als laatste volgen we het verhaal van Carl (Jason Clarke) en Sandy (Riley Keough). Carl ontmoet Sandy en ze worden verliefd. Little did she know dat Carl een pimp is. Ze pikken lifters mee aan de rand van de weg, die ze vervolgens op de foto zetten, seks met Sandy laten hebben en erna… vermoorden. Tegelijkertijd wil Sandy’s broer politieagent Lee Bodecker (Sebastian Stan) verkiezingen winnen en daarom probeert hij de geruchten over zijn zusje als hoer te sussen.

Het is een lastig verhaal om uit te leggen, omdat het meerdere door elkaar zijn met vele karakters. Maar wanneer je de film kijkt is het totaal niet verwarrend. Normaliter bij films waarbij je meerdere verhalen volgt, word je op een gegeven moment ongeduldig en wil je weten wat hen verbindt. Hierbij had ik dat totaal niet. En toen het moment daar kwam, en alle verhalen zich samenvoegde, voelde het meer dan logisch en niet geforceerd.

Het is een duistere film waardoor de spanning ook goed te voelen is. Je volgt Arvin in zijn jongere jaren en ziet hem opgroeien. Doordat je deze achtergrond hebt begrijp je zijn beweegredenen en vind je hem, ondanks al zijn geweld, een sympathieke jongen met een groot hart. Hij is dan ook overduidelijk het hoofdpersonage waarmee je het meeste mee leeft.

Karakters als Sandy en Lenora zijn ook zielig, maar toch raakten die mij minder. Dit komt met name ook omdat je minder meekrijgt vanuit hun belevingswereld, geen pijn of verdriet.

Spoilers…

Om het verhaal toch duidelijk te kunnen vertellen en recenseren waarschuw ik hierbij: spoilers! Ik raad je aan de film te kijken voordat je deze spoilers leest… dus kom later maar even terug.

Arvin houdt van zijn stiefzusje Lenora en slaat daarom haar pestkoppen in elkaar. Alles met goede bedoelingen. Zo ook wanneer hij Carl vermoordt, doet hij dit eigenijk om Sandy te bevrijden en wanneer hij Lee vermoordt, is dit ook ter zelfbescherming en probeert hij het nog goed te praten door te vertellen waarom hij Sandy en Carl had vermoord. Wederom, alles met goede bedoelingen. Dit is dan ook de reden waardoor je hem blijft zien als sympathieke jongen en het meeste met hem meeleeft.

Het verhaal tussen Lenora en de priester vind ik daarentegen iets minder sterk. Doordat het in vlagen voorbij komt raakt het je minder. Pas op het moment dat ze zwanger blijkt te zijn en per ongeluk zelfmoord pleegt zie je de ernst ervan in: maar dan vooral de ernst van het feit dat ze dood is. De ernst van de priester die haar misbruikt komt op mij niet sterk over en wordt daardoor snel een onderwerp wat je vergeet na het zien van de film.

Tot slot heb ik genoten van het acteerwerk! En zowel Tom Holland als Robert Pattinson stelde me wederom niet teleur. Mat name Robert Pattinson begin ik steeds meer fan van te worden.

Het was fijn om weer eens een goede film gezien te hebben, en eigenlijk begon ik hierdoor de bioscopen nog meer te missen. Een aanrader dus voor als je thuis weer een beetje bioscoop-ervaring wil. Popcorn erbij en genieten!

Mierenneukmomentje

Het verhaal van Sandy en Clark blijft tot op een bepaalde hoogte nogal vaag: heeft Sandy nou echt seks met de lifters? Worden ze erna vermoord of toch niet? Want de eerste die ze meenemen (de vader van Lenora) weigert om seks te hebben en wordt juist daarom vermoordt. Het vermoorden wordt in ieder geval duidelijk na een tijdje en het seks hebben… tja dat vullen we zelf maar. in.