Recensie Tenet (2020): Ein-de-lijk weer een blockbuster!

Tenet (2020) Filmrecensie Filmmierenneukers

Ein-de-lijk een goede blockbuster die te zien is in de bioscoop. Lange tijd hebben we erop moeten wachten, maar Christopher Nolan durfde het als eerste weer aan. Was het het waard? Volgens de box office in ieder geval wel.

Tja, het verhaal. Hoe omschrijf je dat? De protagonist (John David Washington) krijgt één woord te horen: Tenet. Vanuit daar gaat hij op zoek, met Neil (Robert Pattinson) aan zijn zijde naar wat dit inhoudt en hoe de omgekeerde kogels terecht zijn gekomen in het heden. Met een verhaal afspelend in verschillende tijden als gevolg.

Cynthia: De film heb ik nu twee keer gezien. Met name in de hoop dat ik hem dan nog echt zou gaan snappen. Maar dat was helaas niet het geval. Dat is dan denk ik ook meteen een van de minpunten. Toch wil ik niet meteen te negatief zijn want ik heb zeker genoten van de film. Het verhaal zet je aan het denken en laat je ook echt mee denken. Er zitten genoeg momenten in dat je al een aantal hints door kan hebben en wanneer dat dan ook het geval is, voel je je ook wel even echt slim. Daarnaast begin ik nu stiekem fan te worden van Robert Pattinson. Na ook het zien van The Lighthouse (2019) en binnenkort The Batman heb ik veel hoop voor zijn acteercarrière na Twilight.

Tom: Ik ging dan met Cynthia voor de eerste keer naar Tenet toe en ik was ook zeker verward, maar gelukkig heeft zij aan het einde van de film het een en ander uitgelegd. Zoals Cynthia dan ook zegt is het verwarrende verhaal misschien een minpunt en we zeiden dan ook gekscherend naar elkaar: als deze film niet de naam van Nolan als regisseur had, dan werd hij er misschien ook op afgerekend. Desalniettemin was het een hele toffe film. Ik vond het sowieso dat de karakters in deze film erg goed gespeeld waren. John David Washington wisselde serieuze momenten met humor af en ik vond Kenneth Branagh ook erg goed en dreigend overkomen als de rijke Rus Andrei Sator.

Cynthia: Bij de tweede keer kijken vielen deze hints dan ook nog meer op en krijg je ook wel echt het idee de film beter te snappen. Maar toch blijft het verhaal bij gokken en gissen. Ik heb nu vele theorieën maar of het klopt, dat weet je niet. En dat vind ik jammer bij de film. Inception (2010) of Memento (2000) kan je twee keer (of vaker) kijken en dan snap je het ook écht. Nu heb je eigenlijk geen idee.

Tom: De film laat inderdaad veel ruimte over voor het nodige gis- en denkwerk, en dat is misschien ook wel weer leuk.

Cynthia: Daarnaast vond ik de eerste keer de film best langdradig en de tweede keer werd dat ook niet minder. In het begin wordt er erg veel informatie op je afgevuurd, gecombineerd met veel actie, en duurt het lang voordat het echt over de inverted tijd gaat. Door alle actie in het begin voelt het ook als “een van de vele actiefilms.” Naar mijn mening komt de film dan ook pas bij de tweede helft op gang, wanneer de Protagonist in de inverted tijd gaat.

Tom: De film schiet in het begin inderdaad met hagel als het aankomt op informatie. Het neemt later in de film iets af, maar toch blijft dit wel een puntje. Op een gegeven moment legt het karakter van Neil uit aan The Protagonist (ik kom er nu achter dat onze hoofdpersoon geen naam had) hoe inverted time werkt, en dit in combinatie met wetenschappelijk termen vraagte wel het uiterste van mijn pinda-brein. Ook het feit dat we twee keer iets horen over een Opera was aardig verwarrend; een in 2008 en die ene waar we het verhaal mee beginnen. Toch kan ik niets anders denken dan dat Nolan dit expres doet om je aan het denken te zetten.

Mierenneukmomentje Cynthia: Christopher Nolan heeft gezegd dat het zijn versie van een James Bond is, misschien dat dat ook Kat’s (Elizabeth Debicki) rol verklaard als een soort van Bondgirl. Maar het duurt lang voordat je door hebt waarom zij zo belangrijk is. En hoe belangrijk haar zoontje is wordt ook erg overdreven. Pas later zie je in wat zij betekent voor “de wereld.” Ook is zijn interpretatie van James Bond misschien de reden dat de slechterik een Rus is. Iets wat ook weer erg typisch is en niet origineel.

Mierenneukmomentje Tom: Eigenlijk is mijn mierenneukmomentje deels hetzelfde als die van Cynthia. Neil legt op een gegeven moment uit dat als Sator alle onderdelen bij elkaar weet te krijgen dat de hele wereld inverted zal gaan en dit betekend het einde en dat iedereen dood gaat. Hierop reageert kat met: “En mijn zoon dan?”… Nee, die blijft leven lieve Kat. Komt allemaal goed!