Recensie Rundfunk: Jachterwachter (2020): Echt Rundfunk

rundfunk jachterwachter

De bioscopen zijn al weer even geopend maar de nieuwe films laten nog op zich wachten. Stiekem geniet ik er wel van om eindelijk veel classics in de Pathé te kunnen bewonderen. Zo ben ik de afgelopen tijd naar Interstellar en Forrest Gump geweest en ga ik deze week naar Apocalypse Now. Maar tegelijkertijd kan ik niet wachten tot er weer nieuwe films worden toegevoegd aan de programmering.

Voor nu was de enige nieuwe film in de bioscoop Rundfunk: Jachterwachter. Het klinkt bijna alsof ik er met tegenzin heen ging omdat het “de enige nieuwe” was, maar ik kan je alvast verklappen: dat was niet het geval.

Samenvatting.

Tja, waar gaat de film eigenlijk over? Rundfunk: Jachterwachter speelt zich op een erg trieste camping, camping HIVO, welke gerund wordt door Wachtopzichter (Yannick van de Velde). Hij werkt zich helemaal rot en kan het niet meer aan in zijn eentje dus plaatst hij een bord met “hulp gezocht.” Net op dat moment komt ex-wereldster Ronnie Bosboom Jr. (Tom van Kalmthout) de camping op en biedt zich aan als hulp. Dit om te ontsnappen aan zijn sterrenbestaan en van een gevaarlijke crimineel. Maar wanneer Wachtopzichter ontdekt dat het superster Ronnie Bosboom Jr. is, staat de camping op zijn kop. Vanaf dat moment doen ze er samen alles aan om de camping én Ronnie Bosboom Jr. te redden.

Hoe was het?

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik altijd erg genoot van de Rundfunk tv-serie en na het terugkijken van hun theatershow lag ik ook dubbel. Dus ja, die humor ligt mij zeker. Daarom dan ook dat ik niet met tegenzin naar deze film ging. Ik was oprecht benieuwd hoe de humor in deze film naar voren zou komen. En ik kan je zeggen: ik was niet teleurgesteld!

Dus…

Bij de intro van de film wordt de toon meteen gezet. Hard erin. En dit blijft de standaard voor de rest van de film.

De humor bestaat voornamelijk uit grove grappen, zoals je gewend bent van Rundfunk maar ook leuke “running gags” die door de hele film terug komen en  met een cynische, harde ondertoon worden afgerond. Zoals de man die zijn tent opzet, het meisje met een eetstoornis en de pedofiel met het balkje voor zijn ogen. Niks in de film blijft onopgemerkt en elk grapje komt op een slimme manier weer terug. Geen slapstick humor of domme Amerikaanse humor (zoals ik het altijd noem) maar uitgedachte grappen met een grof randje. De humor waar ik van houd.

De film is geschreven door Yannick en Tom zelf en je kan niet ontkennen dat het heel erg goed in elkaar zit. De verhaallijnen zijn zoals verwacht niet denderend. Alle drama is net zo simpel opgelost als dat het wordt geïntroduceerd. Maar daar moet de film het dan ook zeker niet van hebben. Alles draait om de humor, het verhaal is alleen bijzaak om de grappen te ondersteunen. Als je daar over valt tijdens het kijken van deze film, dan is de film (en de humor) gewoon niks voor jou.

Tot slot is de sfeer fantastisch neergezet. De camping is een grote trieste kutcamping (zoals het genoemd wordt in de film) en dat straalt het ook uit. Een foute jaren ’80 uitstraling, grimmig en grauw. Ook de shots maken de sfeer helemaal af. Het is op veel momenten artistiek gefilmd wat mooi botst met de grove humor.

Rundfunk: Jachterwachter wordt misschien wel erg opgehemeld op deze manier, voor een “simpel” komediefilmpje, maar de humor en het scenario zijn grappig, slim en goed doordacht. Door de  manier waarop elk verhaallijntje oftewel grap terugkomt en een groter geheel vormt maakt dat het niet zomaar lukrake grapjes zijn hier en daar. Tuurlijk moet je wel houden van dit soort humor, maar als je niet snel op je teentjes bent getrapt, Rundfunk al kent, of klaar bent om je compleet te laten verrassen: ga het zien!

Er is nu toch geen andere nieuwe film te bewonderen in de bios.