Recensie Lady and the Tramp (2019): een geslaagde remake

Lady and the Tramp Recensie Filmmierenneukers

Blaaaf blaf blaf grrr blaf bork! Blaf blaf blaf… blaf BLAF BLAF!! Door gebrek aan motivatie, creativiteit en inspiratie was dit alles wat ik kon verzinnen. Niet heel origineel. Toch ga ik er maar mee door. BLAF! Dit waren de gedachten die door het hoofd van Disney ging toen ze weer een remake maakte van een klassieker. Dit keer Lady and the Tramp (1955). Zonder gekkigheid; een hele leuke film!

Samenvatting van Lady and the Tramp

Ergens in Amerika aan het begin van de 20ste eeuw woont een stel in een klein dorpje. Om hun leven completer te maken geeft Jim Dear (Thomas Mann) aan zijn vrouw Darling (Kiersey Clemons) de schattige pup Lady (Tessa Thompson). Alles lijkt perfect in het leventje van Lady. Ze heeft een liefdevol gezin, woont in een prachtig huis en ze heeft leuke buurhonden zoals de oude Trusty (Sam Elliot) en de Schotse Jock (Ashley Jensen).

Als op een gegeven moment Jim Dear en Darling wat afstandelijker worden, wordt Lady ongerust. Als ze om advies wilt gaan vragen bij één van haar vrienden antwoord er een vreemde hond genaamd Tramp (Justin Theroux). Hij zegt dat ze een baby krijgen en dat dit betekend dat Lady langzaam zal worden weggedrukt. Houden Jim Dear en Darling nog van haar of wordt ze net als Tramp een echte straathond?

Wat vinden wij van Lady and the Tramp?

Laten we meteen met de deur in huis vallen: de oude versie tegen de nieuwe. Deze nieuwe versie van Lady and the Tramp heeft het nodige veranderd en toegevoegd; dit is ook te zien aan de langere speeltijd (1u 16m vs 1u 43 min). De nieuwe versie heeft veel diversiteit geïntroduceerd: Darling is een Afro-Amerikaanse vrouw, Lady wordt gespeeld door Tessa Thompson, de Siamese katten zijn niet meer Chinese karikaturen, etc. Was dit nodig? In het geval van de Siamese katten misschien wel, maar de rest? Ik weet het niet, maar het haalt de film zeker niet naar beneden.

Het verhaal van de nieuwe versie gooit het verhaal van de originele versie door elkaar. Dit is een goede verandering, want de originele versie voelt soms als 40 minuten introductie en 30 minuten voor de rest van het verhaal. De extra scènes tussen Lady en de Tramp zorgen er voor dat je meer bent geïnvesteerd in hun relatie. Ook het einde van de film is iets wat aangepast om jou meer gevoel te geven tussen deze twee honden. Zo zijn er nog veel andere momenten in de film die net iets anders zijn en het daarom ook een interessant houden, dit in tegen stelling tot de Lion King (2019).

Het is moeilijk om een Disney live-action remake niet te vergelijken met zijn voorgangers. Remakes zijn leuk om bepaalde redenen. Moderne remakes geven jou jeugdfilms een prachtig nieuw jasje door middel van de nieuwe technieken en een remake kan jou een frisse kijk op het verhaal gegeven als er verhaalelementen worden gewijzigd of toegevoegd. Lady and the Tramp voldoet aan deze eisen: visueel is het gaaf en het voegt nieuwe verhaalelementen toe. De Lion King remake had dit helaas niet. Het gaf de originele versie een geweldig nieuw jasje, maar het was eigenlijk één op één dezelfde film. Geen nieuwe elementen, en de super realistische dieren hadden moeite met het tonen van emotie.

Lady and the Tramp is dus een geslaagde remake van de originele versie. Het realistische jasje maakt de honden alleen nog maar leuker en schattiger. Ook is er geleerd van de Lion King en barsten de honden van emotie. De nieuwe versie zal je ook blijven interesseren omdat er nieuwe verhaalelementen zijn toegevoegd zoals meer scènes tussen Lady en de Tramp en het verhaal beter is gestructureerd. Een echte aanrader voor de Disney liefhebber dus!

Filmmierenneukmomentje: Ik snap dat het lied en de karikaturen van de Siamese katten niet meer kan ik de huidige wereld, maar het vervangende materiaal is slecht.