Recensie Free Guy (2021): Gewoon Leuk

Free Guy 2021 Filmmierenneukers Recensie

Na het zien van vele reclames en advertenties besloot ik maar eens m’n schoenen aan te trekken en naar de bioscoop te gaan, met deze keer op het programma: Free Guy (2021).

Samenvatting Free Guy (2021):

Guy (Ryan Reynolds) is één van de vele NPCs (Non-Playable Characters) van de razend populaire video game Free City. Zoals elk computer gegeneerd karakter is elke dag voor hem hetzelfde. Hij staat op, haalt koffie en gaat daarna aan de slag als bankmedewerker. In zijn stad zijn het de mensen met zonnebrillen die de baas zijn. Deze personen kunnen, zo het lijkt, alles doen wat ze willen.

Alles is great in het leven van Guy, behalve één ding: hij hunkert naar liefde. Het geprogrammeerde leven van Guy slaat op een gegeven moment een andere weg in als hij tijdens de dagelijkse bankoverval een vrouw ziet. Hij is in één klap verliefd op MolotovGirl (Jodie Comer). Dit is de online persona van Millie, die opzoek is naar een geheime code in het spel.

Deze code zou de maker Antwan (Taika Waititi) hebben gestolen van een spel dat zij zou maken met haar vriend en oud-collega Keys (Joe Keery). Guy is meteen verliefd op haar online personage en laat zijn geprogrammeerde bestaan langzaam achter zich, en begint zich te ontwikkelen als werkelijke Artificial Intelligence.

Wat vinden wij van Free Guy (2021):

Online werd je waarschijnlijk al aardig platgegooid met trailers en advertenties voor de film Free Guy, en in de bioscoop kwamen er ook al regelmatig trailers voorbij. Daarom leek het mij een leuk idee om deze film met Ryan Reynolds in de hoofdrol eens een kans te geven. In de trailers kwam het over als een leuke actie/komedie.

Nou moet ik wel zeggen dat ik een heel ander idee bij de film had. Ik dacht dat het een film was die zich in de echte wereld afspeelden. Het was mij totaal ontgaan in de trailers dat Guy een video game personage was en dat hij een magische zonnebril vond waarmee hij allemaal gekke dingen kon doen. Maar goed, dit drukte de pret niet.

Ryan Reynolds speelt weer eens gewoon zichzelf, en toch is het weer leuk en grappig. Als je niet goed bij de les bent, dan lijkt de intro wel het begin van een nieuwe Deadpool film. Een andere verrassing was Taika Waititi als Antwan. Hij begint zo langzamerhand ook te werken aan zijn CV als acteur. In de laatste jaren hebben we hem nu kunnen zien in Thor 3 (2017), Avengers: Endgame (2019), Jojo Rabbit (2019) en nu dus Free Guy. Ook had hij een cameo in The Suicide Squad (2021). Helaas is zijn karakter in deze film te veel een typetje en niet passend bij Waititi.

De film speelt zich het meerendeel af in het spel Free City, maar hier wordt eigenlijk te weinig gebruik van gemaakt. Pas aan het einde van de film wordt er gebruikt gemaakt van allerlei game kenmerken zoals fantasy wapens, acties en krachten. Voor de rest van de film had je mij ook kunnen wijsmaken dat het zich in New York afspeelde, en niet in een game.

Wat dan wel weer leuk is, dat zijn de vele cameos van beroemde YouTubers en streamers. Ik zat in een bioscoopzaal waar meer dan 50% tieners waren, en bij elke YouTuber hoorde ik zacht fluisterend de namen voorbijkomen: Ninja, Pokimane en Jacksepticeye als voorbeeld. Nou deed het mij persoonlijk weinig, maar ik vond het wel grappig dat het mijn mede bioscoopgangers aansprak.

Het is dan ook gewoon een leuke film met humor voor jong en oud. Het einde voelde wat apart, want de liefdesrelatie die ontstaat voelt als het tussen de twee verkeerde mensen is (alhoewel het wel de meest logische oplossing is).

In conclusie raad ik Free Guy dus zeker aan. Het is een leuke komedie met hier en daar wat actie. Ryan Reynolds is zoals we hem kennen: zichzelf. Daarnaast is het ook nog leuk om jouw favoriete streamer/YouTuber te spotten. Het einde voelde wat apart, maar het was wel de meeste logische oplossing. Kortom: kijken dus!