Recensie Black Widow (2021): dit had ik niet verwacht

Het heeft even geduurd maar eindelijk heb ik Black Widow in de bioscoop kunnen zien! Misschien kwam het door het lange wachten, misschien kwam het omdat Black Widow nooit mijn favo Marvel personage was, ik ging er in ieder geval met lage tot geen verwachtingen heen. En kwam er positief verrast uit!

We zien de origin story van Natasha Romanoff (Scarlett Johansson), oftewel Black Widow. Na een korte introductie van haar jongere jaren, wordt de film gefastforward naar de periode rondom Civil War, waarin Natasha zit ondergedoken op de vlucht voor het verraden van het Sokavia Akkoord. In de periode komt ze weer in contact met haar “familie” en heeft ze nog een appeltje te schillen met degene die haar een Black Widow heeft gemaakt.

Ik ben wel een Marvel fanaat, en ik denk dat ik voor de meeste Marvel fanaten spreek als ik zeg dat o.a. Black Widow niet mijn favoriete personage is. Want ja, wat kan ze nou eindelijk? Gewoon vechten. Beetje een saaie superheld.

Zo ging ik dus ook deze film in, met het idee dat haar origin story dan vast ook niet zo spannend zou zijn. Maar ik kwam zeer positief verrast de zaal uitgelopen. Het begint met Natasha als kind, terwijl ze een “normaal” leven leidt. Vrijwel aan het begin van de film wordt duidelijk dat er iets mis is, wat weet je niet, maar het gezin gaat naar de Red Room. En vanaf daar verandert alles.

Black Widow is ontstaan en we gaan verder vooruit, naar de periode rondom Civil War. Hierbij al meteen mijne eerste complimenten, want dit is erg slim verwerkt in de Marvel Universe. Het perfecte moment om een nieuwe kant van Natasha te laten zien. En niet alleen wordt het verhaal van Natasha belicht, we maken ook kennis met nieuwe personages. Haar “familie.”
Daarbij moet ik zeggen dat ik erg blij ben dat deze karakters niet meteen een erg grote rol kregen, zoals bijvoorbeeld bij de serie Falcon and the Winter Soldier waarbij nieuwe karakters erg snel werden geïntroduceerd en het nogal gecompliceerd werd. Hier blijft het verhaal gemakkelijk te volgen, met een duidelijk vijand.

Yelena (Florence Pugh), haar zusje, wordt geïntroduceerd en zal (sorry soort van spoilers) nog meer te zien zijn in de MCU. En dat is helemaal geen probleem! Want haar karakter is leuk, je kent meteen haar achtergrond en op het einde haar nieuwe doel. Florence speelt het fantastisch. Verder heb je nog de “vader”, The Red Guardian, en alhoewel hij wel een rolletje heeft ben ik blij dat dit niet ineens een nieuwe superheld is (voor zover ik weet) in tegenstelling tot Yelena, waarbij ik er wel naar uit kijk. The Red Guardian is met name een leuke extra.

Tot slot wil ik het hebben over de vecht scenes. Zoals ik hierboven zei, is Black Widow een saaie superheld want ze kan alleen maar goed vechten. Maar daar hebben ze goed gebruik van gemaakt in deze film. De vecht scenes zijn heel goed, spannend, en een top choreografie en gefilmd. Vooral de vecht scene tussen de twee zusjes gaat er heftig aan toe. Hierdoor laten ze ook veel meer “heftige” beelden zien dan bij een ander superhelden gevecht waarbij ze heftige effecten gebruiken. Het is veel rauwer.

Tja, als je net als ik een Marvel fanaat bent heb je hem waarschijnlijk al gezien. En als je net als ik je twijfels hebt dan kan ik ze bij deze weghalen: gewoon kijken!