Recensie Beetlejuice (1988): Aandoenlijk met mankementen

Recensie Beetlejuice 1988 Filmmierenneukers

Na de film Gremlins gezien te hebben was het tijd voor de volgende 80s “horror” film: Beetlejuice (1988). De perfecte film om te werken aan mijn pop-culture references.

Samenvatting Beetlejuice (1988)

In het klein dorpje Winter River woont het getrouwde stel Barbara (Geena Davis) en Adam Maitland (Alec Baldwin). Na een trip naar de winkel van Adam crashen ze met de auto en verdrinken ze in een rivier. Als de Maitlands dan toch in eens thuiskomen voelen zij zich niet normaal. Adam ziet ineens een rare woestijn als hij de voordeur uitstapt en Barbara vindt een boek genaamd “Handbook of the Recently Deceased“. Het ergste moet nog komen: een nieuw gezin trekt in het nu beschikbare huis.

Vader Charles Deetz (Jeffrey Jones), Stiefmoeder Delia Deetz (Catherine O’Hara) en dochter Lydia Deetz (Winona Ryder) verhuizen naar Winter River zodat Charles het drukke New York kan ontsnappen. Delia is hier niet blij mee en bleef liever in New York in verband met haar “carrière” als kunstenaar. Zij verandert dan ook de gehele inrichting van Adam en Barbara. Dit pikken zij niet en ze besluiten om als geesten de Deetz’s het huis uit te jagen. Ze hebben alleen geen ervaring, maar gelukkig is er nog een ervaren bio-exorcist genaamd Beetlejuice (Michael Keaton)…

Wat vinden wij van Beetlejuice (1988)

Mijn eerste gedachten over Beetlejuice waren grotendeels positief. De film gaat lekker vlot voorbij (de film duurt maar iets van 1,5 uur), de goedkope stop motion heeft zijn charmes en de setting is leuk (het doet mij altijd goed als ik kleine Amerikaanse dorpjes zie in een 80s setting). Toen ben ik wat langer gaan nadenken en wat kritischer gaan kijken naar het verhaal en daar kwamen toch wel wat kritiekpuntjes uit.

Zo heet de film dus Beetlejuice, maar in de gehele film krijg je maar bar weinig te zien van deze bio-exorcist. De eerste helft van de film wordt er opgebouwd naar zijn komst met panfletten, reclames op tv en waarschuwingen van hun begeleider in de dood: Juno (Sylvia Sidney). Als hij dan eenmaal in actie mag komen is het enige wat hij doet zichzelf in een slang veranderen. Dat is het. Vervolgens wilt hij om één of andere reden met Lydia trouwen in ruil voor het redden van Adam en Barbara.

Ook dat vond ik een apart moment in het verhaal na er wat over nagedacht te hebben. Wat doet Otho als hij Barbara en Adam oproept? Brengt hij ze weer tot leven om ze daarna weer meteen te laten sterven? Of roept hij ze op om met ze te praten? Maar waarom sterven ze dan weer opnieuw tijdens dit ritueel? In de film willen Otho, Charles en Delia de geesten van Barbara en Adam gebruiken om er geld mee te verdienen – dus ik ga er vanuit dat Otho er niet op uit was om de geesten te vernietigen. Wie weet is het punt mij gewoon ontgaan.

Uiteindelijk heeft Beetlejuice dus ook zijn mankementen, maar mijn eerste gedachten zijn onveranderd: het is een leuke vlotte film met een leuke setting en aandoenlijke stop motion effecten. Kortom: een aanrader!